Titel: New York, Apple of my Eye
Bestemd voor: 2 of 3 van het VWO
Vakgebied: Engels
WebQuest auteurs: Han van Toorenburg en Marita Tholey (SLO - Enschede, September 2001)
Met deze webquest wordt een poging gedaan tegemoet te komen aan (verborgen) leerwensen van hoogbegaafde leerlingen. Tegelijkertijd moet de opdracht toegankelijk zijn voor de overige leerlingen van de klas.
De opdracht luidt: Verzamel informatie over de stad New York en bewerk deze om opgenomen te worden in een reisgids voor jongeren.
Het eindproduct is een tekst van ca 500 woorden.
Aanvullend of als alternatief kunnen de leerlingen een mondelinge presentatie geven die leidt tot aanbevelingen voor de reisgids.
Eind 2e / begin 3e leerjaar vwo/gymnasium.
Medium: internet.
Andere bronnen toegestaan (woordenboek, ander Engelstalig bronmateriaal).
Bij voorkeur moet bij de schrijfopdracht gebruik gemaakt worden van een spelling/grammar checker.
1) Nagaan of dit ontwikkelde materiaal
a) geschikt is om hoogbegaafdheid bij leerlingen vast te stellen;
b) hoogbegaafden aanspreekt.
2) Zie leerlingendeel Conclusions met betrekking tot doelen die zich richten op taalvaardigheid en algemene vaardigheden
Rol docent verder uitwerken, o.a. met betrekking tot
beschikbare tijd
werkplaats
hulpmiddelen
begeleiding
evaluatie
Voor ict-ondersteuning zie leerlingendeel.
Voorts:
Beschikbaarheid multimedia
Andere hulpmiddelen
Evaluatie, beoordeling en waardering
De evaluatie richt zich vooral op het eerstgenoemde doel.
Bij de beoordeling kunnen als criteria aangemerkt worden:
inzet, serieusheid
algemene vaardigheden als samenwerken, ondersteunen, zelf-evaluatie
kwantiteit van het geleverde werk
kwaliteit van het geleverde werk
Bij de waardering ligt het voor de hand aan te sluiten bij de bestaande schoolregels.